Headless commerce gaat over een andere manier om ontwikkelingsactiviteiten te coördineren. Traditioneel is er een front-end en een back-end, en deze twee worden gecoördineerd om een ​​geweldig resultaat te produceren. Met de headless-benadering is de frontend-presentatie (head) losgekoppeld van de backend-commercefunctionaliteit. Dit betekent dat de gebruikersinterface, sociale handel en digitale marktplaats afzonderlijk kunnen worden bijgewerkt, zonder de backend dienovereenkomstig te wijzigen. Magento gebruikt het ook, maar het heeft e-commerce beveiligingsfuncties nodig om te kunnen worden gebruikt.

Wat is headless commerce?

Simpel gezegd, headless commerce is de scheiding van de voorkant en de achterkant van de e-commercetoepassing. Deze scheiding geeft bedrijven de vrijheid om te bouwen wat ze willen en moeten bouwen. Dit verrijkt de beleving van bedrijven en ook de beleving van klanten zodra het klanten een nieuwe unieke beleving geeft. Headless e-commerce beslissingen komen nooit uit de doos, wat betekent dat ze altijd op maat zijn en dus uniek in hun ideeën.

Praktisch is headless e-commerce een trend die moet worden gevolgd zodra de e-commerceontwikkelaars alle trends snel moeten volgen om gelijke tred te houden met de markt. Over het algemeen biedt Headless nieuwe kansen om op de markt te worden opgemerkt als een uniek e-commerceproject. De gebruikers van headless e-commerce zijn meestal grote bedrijven die de doe-het-zelfbenadering voor hun bedrijf gebruiken, wat een op maat gemaakte geïndividualiseerde aanpak betekent. Deze oplossingen zijn dus zo populair bij Top e-commerce webdesignbedrijven. Bovendien kost headless e-commerce meer tijd en moeite dan een traditionele aanpak.

Headless e-commerce vs. traditionele e-commerce

Interessant is dat het belangrijkste verschil tussen headless e-commerce en traditionele e-commerce de architectuur is. In headless e-commerce is architectuur ontworpen om in de wereld van het IoT te passen. Hoewel het belangrijkste idee is dat headless e-commerce de voordelen van de front-end- en back-end-ontwikkeling combineert, worden de nadelen ook gecombineerd. Om headless e-commerce optimaal te kunnen gebruiken, is het daarom nodig ervoor te zorgen dat de werknemers gemotiveerd en goed geadopteerd zijn, en dat ze over de juiste tools beschikken om te slagen in de ontwikkeling. Als de middelen goed worden toegewezen en toegepast, zal het belangrijkste voordeel van e-commerce, dat wil zeggen de tijdige ontwikkeling van nieuwe functies, het bedrijf echt ten goede komen.

Met andere woorden, wanneer het op de juiste manier wordt gebruikt, zal headless e-commerce de online winkel uniek maken omdat het helpt om de strakke front-end die vooraf is ontworpen voor een bepaald gebruik, te vermijden. Bij de traditionele ontwikkeling zijn de code en het uiterlijk over het algemeen aangepast en wordt de inhoud geleverd op het platform dat is gespecificeerd voor het digitale gebruik en de native mobiele apps. Wanneer de traditionele e-commerce gericht is op het functioneren van de API, is de headless e-commerce gebaseerd op de RESTful API met een back-end datamodel en een op kunnen gebaseerde infrastructuur. Over het algemeen kan headless e-commerce, dankzij de flexibiliteit, zaken als inhoud en producten leveren op een manier die goed geschikt is voor smartwatches, verschillende andere slimme apparaten en kioskschermen.

Over het algemeen is het verschil tussen Headless en traditionele e-commerce gebaseerd op ontwikkelingsprocessen. Meer specifiek zijn traditionele ontwikkelingsprocessen in e-commerce verbonden met een aantal beperkingen, en als er iets moet worden gewijzigd, moet het hele complex van de database, de code en het front-end-platform worden gewijzigd. Bovendien biedt de traditionele benadering een traditioneel ontwerp en een traditionele benadering voor de gebruikerservaring, terwijl headless e-commerce een verscheidenheid aan unieke ervaringen biedt. Met headless-platforms wordt de gebruikerservaring volledig gevormd door ontwikkelaars. Met de traditionele aanpak wordt elke unieke verandering een lang proces. Integendeel, met Headless zal elke verandering, groot of klein, snel worden doorgevoerd.

Voordelen van headless e-commerce

Met het gebruik van headless commerce gaan ontwikkelaars een betere klantervaring en omnichannel-shopping bieden, omdat het belangrijkste voordeel van een dergelijke aanpak de mogelijkheid is om individuele sjablonen of thema’s te ontwikkelen. Met headless e-commerce kunnen bedrijven hun klanten vinden met behulp van banneradvertenties, video’s, spraak en zelfs meer met als doel een concurrentievoordeel te behalen door klanten precies daar te ontmoeten waar ze zijn. Het is ook geen wonder dat de vraag naar headless Shopify webshops enorm aan het toenemen is.

Daarnaast neemt de vraag naar frontend as a service ook hard toe. Frontend as a service is een manier waarmee je gemakkelijk headless kan gaan met een no-code oplossing.

Headless e-commerce biedt flexibiliteit met aanpassing en experimentatie

Zonder scheiding van back-end en front-end, de headless commerce-omgeving, kunnen ontwerpteams verschillende gebruikersinterfaces creëren en experimenteren met de functies en optimalisatie van het project.

Headless e-commerce maakt integraties sneller

Traditioneel zijn updates en integraties een lang verhaal omdat ze enkele weken nodig hebben om te worden geïmplementeerd. Met headless commerce zijn integraties

Hulp nodig met headless e-commerce development?

Dit klinkt allemaal ingewikkeld, toch?

Als je meer informatie nodig hebt over de ontwikkeling van headless e-commerce, stuur ons dan een bericht. We voorzien je graag van een vrijblijvend adviesgesprek.