Alles over de

Merkidentiteit

Wij helpen bedrijven en organisaties bij het creëren van online identiteiten en assisteren in hun groei.

Om te beginnen...

Wat is merkidentiteit?

Voor je klanten moet je merk een garantie hebben voor kwaliteit, consistentie en betrouwbaarheid. Je merkidentiteit moet worden gevormd om de kernwaarden te weerspiegelen die jouw bedrijf of organisatie hecht. Maar wat is nou merkidentiteit? De woordencombinatie zegt het eigenlijk al. Kort gezegd: de eigenschappen die jouw merk visueel uniek maken en je doet onderscheiden van je concurrenten. Een sterke merkidentiteit zorgt voor meer awareness, het zorgt voor die onvergetelijke eerste indruk.

Maar waarom is een goed doordachte, professioneel ontworpen merkidentiteit zo belangrijk? Een sterk, gedenkwaardig ontwerp met individualiteit en karakter brengt namelijk de boodschap van je merk duidelijk en opvallend over aan de juiste mensen. Hoe groot je bedrijf ook is, de impact van een sterke merk is universeel. 

- Webfluencer Amsterdam

We ontwerpen en ontwikkelen nieuwe digitale omgevingen voor organisaties en hun stakeholders.

Het belang van je merkidentiteit

De eerste indruk is degene die het meest zal worden herinnerd. Maak indruk op je klanten met je eigen unieke merkidentiteit. Jouw merk moet een onvergetelijke uitstraling hebben die jouw potentiële klanten niet zomaar vergeten. Zeg nou eerlijk.. Als je op een website landt met een fantastische look en feel, dan ben je toch gewoon geïnteresseerd naar meer? Dat is het effect van goed doordachte, sterke branding.

Wat valt allemaal onder merkidentiteit?

Je merkidentiteit straalt de gedachten van je merk uit. Jouw normen en waarden. Het zijn niet alleen de kleuren, vormen en lettertypes. Nee, je merkidentiteit gaat verder dan dat. Het is het algehele plaatje die jij schetst als iemand denkt of leest over jouw bedrijf. Van je tone of voice, dat is toon hoe je communiceert met je publiek, tot je corporate identity, oftewel jouw algehele uitstraling.

 

De totstandkoming van een merkidentiteit.

De merkidentiteit van een bedrijf dient volledig afgestemd te zijn op de normen en waarden van zijn of haar publiek. Dat wil zeggen dat je voordat je jouw (nieuwe) merkidentiteit laat ontwerpen je precies op een rijtje moet hebben wie jij als merk bedient, en hoe je jezelf wil positioneren tegenover dat publiek. Aan de hand van die data, in combinatie met jouw positie tegenover jouw concurrenten, wordt jouw nieuwe merk gedefinieerd. 

Wanneer is een merkidentiteit sterk?

Een goed uitgedachte merkidentiteit bevordert de brand awareness en vooral de brand visibility. Grote merken als Ikea en T-Mobile hebben hun brand identity tot in de puntjes doorgevoerd, allemaal om klanten te overtuigen om bij hen te kopen. Of je nu een startup bent of een gevestigd bedrijf, een goed ontworpen merkidentiteit maakt het benodigde verschil. Kortom, een sterke merkidentiteit is eentje die tot in de kleine puntjes is uitgewerkt. Eentje die een onvergetelijke indruk maakt. 

Het effect van een impactvolle merkidentiteit

Wat is nou het effect van een sterke merkidentiteit? In één woord: Conversie. Conversies vormen de ruggengraat van elk bedrijf. Zonder conversies kun je niet overleven in het online landschap. Bij het ontwerpen van een merkidentiteit is het extreem belangrijk om conversiemaximalisatie in gedachten te houden. De nieuwe merkidentiteit moet tenslotte jouw online zichtbaarheid verbeteren. De impact van een sterk merk is universeel. Kies er daarom voor om jouw merkidentiteit professioneel te laten ontwerpen.

Branding Agency Amsterdam
Branding Amsterdam
Branding Amsterdam

Merkidentiteit laten ontwerpen

Jouw merkidentiteit gaat verder dan alleen de kleurtjes, lettertypes, en vormen van je merk. Nee, het bedient zelfs jouw algehele offline- en online merkstrategie. Je merkidentiteit moet je zien als een verlengstuk van jouw communicatie. Het is een herkenningspunt voor jouw doelgroep, het is een manier om een publiek te creëeren voor je merk. Het is van groot belang dit tot in de kleine puntjes uit te werken en volledig op jouw doelgroep aan te laten sluiten. Zo bouw je aan een gefundeerde, sterke uitstraling.

Maar het gaat nog verder. Neem bijvoorbeeld je brand story. Dit is het verhaal achter jouw merk dat jij aan je publiek voorhoudt. Deze moet feilloos aansluiten op je merkidentiteit. Écht succesvolle merken zoals Apple zijn op een totaal ander level dan alleen uitstraling. Het wekt een gevoel van vertrouwen. Niet alleen visueel, maar ook in de omgang, in de winkel. Aan een écht sterke merkidentiteit ligt complete marktpositionering ten grondslag. Zo steek je met kop en schouders boven je concurrenten uit.

 

- CASES

Al meer dan honderd bedrijven
gingen je voor

Onze klanten

Onze klanten wonen in verschillende landen en spreken verschillende talen, maar we werken allemaal om hetzelfde doel te bereiken.

Wij denken dat culturele diversiteit een kans is om onszelf voortdurend te verbeteren en een eindeloze bron is van inspiratie voor ons werk. Bekijk de bedrijven waarmee we eerder hebben samengewerkt.

Merkidentiteit voor Amsterdam UMC
Merkidentiteit voor Mollie
Merkidentiteit bureau
Merkidentiteit ontwerpen
Merkidentiteit Amsterdam
Website laten maken voor ID&T
en nog veel meer…

Plan een vrijblijvend
gesprek in

Aarzel niet om contact met ons op te nemen met vragen over je services. Plan een gesprek en ontdek hoe we jouw branding naar een hoger niveau kunnen tillen.

Webfluencer scoort 4.9 /
5 uit 42 Reviews op Google.