Ken je de verschillende factoren die jou kunnen helpen om zoveel mogelijk potentiële klanten voor je website of webshop te bereiken? Gebruik je al verschillende opties om meer bezoekers naar je website te halen, zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Dan kunnen we je vertellen dat je al op de goede weg bent. Toch ben je nog niet klaar. In dit artikel laten we je kennismaken met een bijzonder interessante vorm van (online) marketing, namelijk “neuromarketing”. Door neuromarketing website design correct toe te passen, zul je ervaren dat er voor jouw bedrijf een indrukwekkende online meerwaarde kan worden gerealiseerd.

Wat is neuromarketing website design precies?

Simpel gezegd, neuromarketing is een techniek die onderzoekt hoe de hersenen reageren op bepaalde prikkels. Het doel van neuromarketing is om uiteindelijk het besluitvormingsproces van consumenten te beïnvloeden. Zeker bij webdesign is dit van het grootste belang. Zo komt het tegenwoordig steeds vaker voor dat neuromarketing website design wordt ingezet om de conversieratio te verhogen, zoals meer omzet in je webshop.

Het gebruik van neuromarketing kan op veel verschillende manieren worden gedaan. Denk iets groter dan mogelijkheden om de gemiddelde bestelwaarde in je webshop te verhogen. Zo kan neuromarketing ook worden ingezet om te voorkomen dat klanten afhaken tijdens het bestelproces. Daarom kan het op de juiste manier toepassen van neuromarketing ervoor zorgen dat je op korte en lange termijn een structureel voordeel behaalt met je online business.

Conversie optimalisatie is cruciaal

Tegenwoordig zien we nog steeds veel partijen die er niet voor kiezen om conversie optimalisatie en neuromarketing website design toe te passen op hun webshop of website. Het zijn vooral de grotere spelers zoals Coolblue en Bol.com die dit jaren geleden begonnen. Door bepaalde strategieën uit de psychologie toe te passen in hun marketingcampagnes, zorgden deze partijen ervoor dat hun conversieratio met enkele procenten kon worden verhoogd. Op het eerste gezicht misschien niet indrukwekkend, maar voor dergelijke partijen scheelt het al snel enkele miljoenen euro’s aan omzet. Maar is conversie-optimalisatie ook belangrijk voor de kleinere webwinkels of websites? Daar kunnen we heel duidelijk over zijn!

Drempels voor bezoekers minimaliseren

De mentaliteit van consumenten is tegenwoordig heel anders dan 20 jaar geleden. Zelfs in de afgelopen 10 jaar is er veel veranderd in de mentaliteit van consumenten. Het online kopen van een product of het afsluiten van een bepaalde dienst is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Toch moet je er rekening mee houden dat potentiële klanten nog steeds met bepaalde drempels te maken kunnen krijgen. Om een optimale conversie te garanderen is het cruciaal om deze drempels te minimaliseren. Voor bestaande websites en webshops is het belangrijk om er rekening mee te houden dat conversie-optimalisatie een continu proces is waar je nooit echt klaar mee bent. Het optimaliseren van de conversie en het ontwerp van neuromarketing-websites gebeurt altijd door rekening te houden met de volgende punten:

  • Analyses die worden uitgevoerd;
  • Inzichten verzamelen;
  • De paden die bezoekers moeten volgen;
  • Zogenaamde “best practices”;
  • Heatmaps;

Geloof jij ook dat het aantal conversies in je webshop of website verbeterd kan worden? In dat geval kunnen onderstaande tips je daar zeker bij helpen.

Vermijd mentale uitputting

In eerste instantie is het van groot belang om het beslissingsproces dat bezoekers doorlopen op je webshop of website goed te analyseren. Tijdens verschillende fasen van dit proces is het mogelijk dat er “mentale uitputting” kan optreden bij de bezoekers van je website. Wanneer de zogenaamde “werkdruk” te hoog wordt, is het mogelijk dat er verwarring ontstaat in de besluitvorming van je potentiële klanten. Hierdoor kunnen ze afhaken. Dit is natuurlijk pijnlijk, want het moeilijkste werk, namelijk potentiële klanten naar jouw website of webshop halen en hen overtuigen om iets bij u te kopen, is al gedaan. Gelukkig is het op verschillende manieren mogelijk om mentale uitputting te voorkomen, namelijk:

Beperk het aantal te maken keuzes

Mentale uitputting kan al optreden op het moment dat potentiële klanten op de homepage van je webshop of website terechtkomen. Wanneer er enorm veel categorieën of menu-items te vinden zijn, verliezen je websitebezoekers snel het overzicht. Het samenvoegen van categorieën en het maken van subcategorieën kan het aantal te maken keuzes aanzienlijk beperken. Dit kan een extra klik vergen, maar in de praktijk weegt dit niet op tegen de kans op mentale uitputting.

Creëer duidelijkheid

Heb je ervoor gekozen om de vele producten die deel uitmaken van het assortiment in je webwinkel in categorieën en subcategorieën te verdelen? Dan is het zaak om herkenning te creëren. Dit kan heel eenvoudig door bijvoorbeeld per categorie een icoon te plaatsen. Zo voorkom je dat je klanten te lang moeten zoeken naar het juiste onderdeel.

Hou het simpel!

Wanneer je klanten worden aangespoord om een bestel- of contactformulier in te vullen, is het belangrijk om negatieve emoties te vermijden. Het voorkomen van negatieve emoties door middel van neuromarketing website design kan alleen als je de vormgeving van je webshop of website zo eenvoudig mogelijk houdt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat in te vullen formulieren niet langer duren dan nodig is. Probeer daarnaast een optimale balans te vinden tussen de informatie die jouw bedrijf echt nodig heeft en de moeite die klanten moeten doen om je van deze informatie te voorzien. Ook kan het de moeite waard zijn om klanten te helpen door sommige gegevens automatisch te laten invullen (bijvoorbeeld adresgegevens op basis van postcode).

Let op de look en feel van het bestelproces. Zorg ervoor dat het aankoopproces geen saaie intentie wordt. Laat bijvoorbeeld een afbeelding van het gekozen product langs scrollen. Op deze manier wordt de klant tijdens het gehele bestelproces herinnerd aan het fantastische product dat hij of zij ontvangt na afronding van de bestelling. Bovendien wordt op deze manier iets meer dynamiek in de website geïmplementeerd.

Positieve emoties creëren

Als we kijken naar de ontwerpstudies voor neuromarketingwebsites die in de loop der jaren hebben plaatsgevonden, moeten we concluderen dat neuromarketing twee specifieke valstrikken heeft. Dit zijn de volgende:

  • Anticiperen op dingen die negatieve associaties kunnen creëren;
  • Tactieken gebruiken die positieve emoties oproepen;

Een belangrijk onderdeel van neuromarketing is ‘sociale invloed’. Sociale invloed is eigenlijk zo oud als marketing zelf. Het belang van mond-tot-mondreclame kan nog steeds niet worden onderschat. Alleen de manier waarop mond-tot-mondreclame vandaag wordt gepresenteerd, is veranderd. Wil je ook weten hoe je het beste positieve emoties kunt creëren op je website of webshop? Dit kan met de volgende tips:

Kies ervoor om klantrecensies weer te geven op jouw online bedrijfswebsite. Dit kunnen reviews zijn van bijvoorbeeld Google Business, maar ook van een of meerdere social media accounts (Facebook, Twitter etc.). Citaten van tevreden klanten kunnen echt wonderen verrichten. Zorg ervoor dat je het niet overdrijft.

Probeer “customer case” te integreren in je website. Een korte quote kan inderdaad een positieve emotie opwekken, maar het plaatsen van een complete customer case in verhaalvorm kan net een extra waarde toevoegen.

Het verwerken van cijfers in de website of webshop kan ook altijd lonend zijn. Maak bijvoorbeeld duidelijk hoeveel klanten jouw bedrijf al heeft geholpen, hoeveel producten er al zijn verkocht, etc. Cijfers hebben het unieke effect dat ze mensen keer op keer overtuigen.

Reageer op de populariteit van een bepaald product of dienst. Veel webwinkels gebruiken tegenwoordig een categorie “bestseller”. Dit helpt omdat mensen van veiligheid houden en het leuk vinden als een grote groep mensen dit product in het verleden al heeft besteld. Dit geeft een soort vertrouwen.

Weet je het zelf niet helemaal zeker?

Kom je er ondanks het toepassen van de bovenstaande tips nog steeds niet helemaal uit? Geen probleem, Webfluencer is een professionele partij die helpt bij het optimaliseren van de conversie van je website, gebruikmakend van neuromarketing website design en allerlei andere marketing- en ontwerptechnieken. Voor vragen of meer informatie is het natuurlijk altijd mogelijk om contact met ons op te nemen. Stel je vragen telefonisch of per e-mail. Wij helpen je graag verder.