In de afgelopen tijd is het schrijven van sterke inhoud erg belangrijk geworden voor elke website. Het opzetten en onderhouden van een blogpagina op een website is daar onderdeel van en levert veel voordelen op. Heb je nog geen blogpagina op je website en vraag je je af wat een blog voor jou en je bedrijf kan doen? Je leest er alles over in dit artikel.

Wat is een blog?

Een blog is niets meer dan een geschreven artikel dat online staat, op een website. Dit artikel kan zowel informatief als inspirerend zijn, en kan zowel persoonlijk als zakelijk zijn. In persoonlijke blogs vertelt de schrijver vaak wat hij/zij heeft meegemaakt, terwijl in een zakelijke blog een bedrijf vooral schrijft over de branche waarin ze werken. Een blog heeft altijd iets persoonlijks, ook zakelijke blogs. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop elk bedrijf uitgebreide informatie en tips kan geven over een bepaald onderwerp of artikel. Het is dus een unieke inhoud die het onderwerp waarover je schrijft, versterkt.

Waar moet je een blog over schrijven?

Wanneer je een blogpagina op je website wil opzetten, dan kan het moeilijk zijn om een onderwerp te kiezen waarover je wil gaan schrijven. Er zijn een aantal tips die je hierbij kunnen helpen.

Allereerst is het goed om na te denken over voor wie je de blog schrijft. Als bedrijf weet u wie uw klanten zijn, dus u weet aan wie u uw producten of diensten verkoopt.

Weet je niet zeker over welk onderwerp je kunt schrijven? Dan kan een brainstorm helpen. Spring bijvoorbeeld in het seizoen, een specifiek evenement of nieuwe regelgeving. Werk ook met interne en externe links die relevant zijn voor de blog. Houd bij het schrijven van een blog rekening met de klant. Bedenk bijvoorbeeld wat je klanten interessant zullen vinden of waar ze meer over willen weten en dus lezen. Vergeet natuurlijk de oproep tot actie niet.

Wat zijn de voordelen van een blog?

Een blogpagina maakt je website wat persoonlijker en ook wat menselijker. Dit komt doordat je informatie deelt en ook snel kunt communiceren als er iets gebeurt, bijvoorbeeld binnen het bedrijf of de branche. Jouw website “leeft door” als het ware.

Naast dat een blog je website wat persoonlijker en sterker kan maken, heeft het opzetten van een blog nog een ander voordeel. Namelijk de SEO (zoekmachineoptimalisatie). Wanneer je af en toe een blog op de website plaatst, ziet Google dat de website actief is. Op basis van de relevante en unieke content zal de website hoger scoren in de zoekresultaten. Een ander voordeel is dat blogpagina’s extra opties bieden voor bezoekers. Niet alleen omdat de bezoeker het nieuwsblog binnen Google snel heeft gevonden, maar ook omdat hij hier uitgebreide informatie kan vinden, wat hem vertrouwen geeft in jouw website. De kans op potentiële klanten neemt daardoor toe.

Blog uitbesteden?

Er zijn dus voordelen aan het online schrijven en posten van een blog. Maar een nadeel is dat het schrijven van zo’n blog veel tijd kan kosten. Doordat je natuurlijk zelf het meeste weet over je bedrijf (en de branche), weet je als geen ander dat je er veel over kunt vertellen.

Maar een goede tekst schrijven is niet voor iedereen weggelegd. De een schrijft graag en zonder problemen een blog, terwijl de ander er veel moeite mee kan hebben. Op een gegeven moment kun je ook een gebrek aan inspiratie ervaren. Dit kan vervelend zijn en het kan zelfs uw blog stoppen. Gelukkig is hier ook een oplossing voor. Bij Webfluencer houden we van schrijven, vooral als het onze klanten ten goede kan komen! Neem contact met ons op en laten we bespreken wat we jou en jouw bedrijf kunnen bieden.