eWOM verwijst naar elke positieve of negatieve verklaring van potentiële, werkelijke of voormalige klanten over een product of bedrijf, die via internet beschikbaar wordt gesteld aan een groot aantal mensen en instellingen. De enorme toename van online winkelen, gecombineerd met de waarde die consumenten hechten aan ervaringen van leeftijdsgenoten, maakt het belangrijker dan ooit om te begrijpen welke factoren in eWOM doorslaggevend zijn bij het beïnvloeden van de intenties van klanten om online producten en diensten te kopen.

Sinds het ontstaan van het Word Wide Web 30 jaar geleden hebben er enorme veranderingen plaatsgevonden in de manier waarop mensen communiceren. Het internet heeft een sociale en culturele omgeving gecreëerd waarin informatie gemakkelijk kan worden gedeeld. Naast een informatiebron werd het internet ook een winkelplatform. Talloze bedrijven hebben een webshop geopend, waarvan sommige niet via fysieke winkels verkopen, maar uitsluitend via internet. In de loop van de tijd werd internet een steeds belangrijkere informatiebron waar individuele consumenten hun persoonlijke ervaringen met producten en diensten deelden en / of hun consumptiegerelateerde advies aanboden. Dit soort digitale communicatie wordt Electronic Word Of Mouth (eWOM) genoemd. eWOM verwijst naar “elke positieve of negatieve verklaring van potentiële, bestaande of voormalige klanten over een product of bedrijf, die via internet beschikbaar wordt gesteld aan een groot aantal mensen en instellingen”. eWOM is overtuigender en meer gewenst door consumenten dan door marketeers gegenereerde informatie en is belangrijk om consumenten te overtuigen om producten te proberen.

ewom in online marketing

Onderzoek heeft aangetoond dat eWOM de intenties van consumenten om producten online te kopen en de verkoop van een product zowel positief als negatief beïnvloedt. Onderzoeksresultaten hebben bevestigd dat productgerelateerde eWOM de houding, intenties en gedrag van kopers beïnvloedt, evenals omnichannel-aankopen. De effectiviteit van eWOM is in lijn met al lang bestaande theorieën in de literatuur over gedragsverandering, zoals Fishbein & Ajzen’s theorie van beredeneerde actie. Deze theorie heeft tot doel uit te leggen dat subjectieve normen, zoals sociale invloed en eWOM-aanbevelingen, een invloedrijke invloed hebben op iemands houding of gedrag. Inzicht in het effect van eWOM-berichten is daarom van aanzienlijk belang, aangezien ze zowel de prestaties van bedrijven als de relaties met klanten beïnvloeden.

Nu je weet wat eWOM is, hopen we dat je een idee krijgt hoe belangrijk het is om je klanten te stimuleren om positieve inhoud over je bedrijf te plaatsen. Zeg vaarwel tegen traditionele online marketing, eWOM neemt het over!